Więcej wegańskiego… sportu!

Dziś premiera „Ukrytej siły” Richa Rolla. Z tej okazji wpis o pocie, błocie i sapaniu ;)

Bardzo często na forach i grupach na fb pojawiają się pytania o dietę wegańską w sporcie, o źródła białka i menu dla biegających bezmięsnych. W zasadzie odpowiedzi są prawie zawsze te same, wklejane linki powtarzają się, a zatem nic nie stoi na przeszkodzie, żeby podsumować najfajniejsze wegańsko-sportowe miejsca w sieci :)

No właśnie: weganizm i sport. Jak to łączyć, gdzie szukać informacji i w sumie czemu ten wątek przewija się coraz częściej… w zasadzie wszędzie. Może zauważyliście, że już nie „trzeba” być slim – teraz należy być fit. Co w sumie jest całkiem fajne, bo wolę, jak znajomi wrzucają na fb info o przebiegniętym maratonie zamiast o ilości wypitych butelek wódki ;) To motywuje na tyle, że i mi się zdarza zwlec spod sterty opakowań po wegańskich ciasteczkach i pójść na siłownię.

Dlaczego to takie ważne, żeby mówić o weganizmie w sporcie?

Mowa o dwóch sprawach: o weganach, którzy zaczynają uprawiać sport oraz o sportowcach, którzy przechodzą na weganizm. Obie grupy całkiem fajnie poprawiają wizerunek wegan, którzy postrzegani są jako apatyczni jogini, którzy w życiu się nie spocili (a na pewno nie od kiedy są na diecie roślinnej, przecież by umarli z wysiłku!).

Gdzie szukać informacji?

Obecnie bodaj najpopularniejszą polską stroną o sporcie wegan jest VeganWorkout.org.pl. W serwisie pojawiają się recenzje (książek, odżywek, batonów…), wywiady ze sportowcami, porady żywieniowe i treningowe. To oni są odpowiedzialni za przyciągnięcie Patrika do Polski na Tydzień Wege Vivy 2013 :) Często organizują konkursy, więc pilnujcie aktualności na ich fanpage’u!

l_2

 

Pisząc o wegańskich sportowcach w Polsce, nie możemy zapomnieć o Vege Runnersach. W grupie są też wegetarianie, nie tylko weganie, ale zdecydowanie przeważa przekaz roślinny. Chcesz do nich dołączyć? Wystarczy napisać (a potem dzielnie startować w barwach VR). Na stronie i forum Runnersów znajdziesz informacje o wspólnych treningach, przykładowych jadłospisach i planowanych startach. A z prawej strony strony (;)) znajduje się lista blogów prowadzonych przez Vege Runnersów.

Inną stroną wartą polecenia jest Sci-Fitness Damiana Parola. Naukowe podejście do sportu to w jego wydaniu porcja rzetelnej wiedzy – konkrety, konkrety i w dodatku ciekawe konkrety. Na pierwszy rzut oka Sci-Fit jest „normalną” stroną, niemającą nic wspólnego z tofu, dzięki czemu śmiało może być polecana sceptycznym wszystkojadom. Podobnie Biegamy.pl, który prowadzi startujący w biegach Ironman i triatlonach Miłosz.

Przy zatrzęsieniu blogów kulinarnych (które wszyscy uwielbiamy! Żeby nie było!) łatwo przegapić raczkujące stronki i fanpejdże o wegańskim sporcie. Moje najnowsze odkrycie: Run Vegan. Jest prowadzony dopiero od miesiąca, ale wpisy pojawiają się regularnie. Innym młodym blogiem jest Strąk Man, prowadzony przez startującego w triathlonach Adama, który od pół roku jest weganinem i bardzo to sobie chwali (tu możecie przeczytać z nim wywiad).

Strąk Man jest ponadto ambasadorem Slow Flow – wegańskiego sklepu z żywnością organiczną i odżywkami dla sportowców. Firmę prowadzi przesympatyczna Natalia, o której napisał nawet Cosmopolitan (rzućcie okiem na fanpage’u Slow Flow). W ofercie sklepu znajdziecie m.in. sweet cheat – zdrowe słodycze i przekąski na „grzeszne” dni, produkty z linii Vega, którą stworzył Brendan Brazier (autor Thrive, który trenował m.in. Hugh Jackmana przygotowującego się do roli Wolverine’a) i bezglutenowe piwo.

O wegańskich koksach nie zapomina też Tempeh Service – możecie tam zamówić surowe proteiny konopne.

Co czytać?

Po polsku doczekaliśmy się dopiero dwóch książek o wegańskich sportowcach – „Jedz i biegaj” Scotta Jurka i mająca dziś premierę „Ukryta siła” Richa Rolla. Obie wydało wydawnictwo Galaktyka, dlatego bardzo ich dopingujemy i liczymy na kolejne publikacje. Póki co czytamy w oryginale i ćwiczymy znajomość angielskiego ;)

Darmowe fragmenty obu książek znajdziecie na Issuu Galaktyki (tu Ukrytej siły, a tu Jedz i biegaj).

WEGARNIA21