Aktualności

Roślinna kuchnia – bezmięsne dania na nasze czasy

Pojawia się coraz więcej informacji o korzyściach zdrowotnych diety opartej na produktach roślinnych. Pozytywy z takiego sposobu odżywiania są globalne. Wybory żywieniowe nie tylko są sprawą osobistą, ale wpływają na całą planetę.

Dieta dla wszystkich

Dieta, w której uwzględnia się potrzeby środowiska, to wymóg naszych czasów. Dieta nazwana planetarną to zalecenie na skalę masową, dla wszystkich ludzi na świecie. Globalny przemysł spożywczy przekroczył bezpieczne dla ochrony klimatu granice, niszcząc lasy i bioróżnorodność planety, a rolnictwo konwencjonalne powoduje zanieczyszczenie środowiska. Według naukowców dieta planetarna jest nie tylko zdrowa i ekologiczna, ale pozwala także zmniejszyć znacznie ryzyko chorób serca i krążenia oraz cukrzycy. Bezmięsne dania wegetariańskie doskonale wpisują się w ten trend.

Czy dania wegetariańskie to wymysł naszych czasów?

Światowa Organizacja Zdrowia od dawna zaleca, by jeść wszystko, ale w rozsądnych proporcjach. Jednak to dieta oparta na produktach odzwierzęcych dominuje na całym świecie i bezmięsne dania wegetariańskie czy wegańskie są ważne dla zachowania równowagi. Dieta oparta na produktach roślinnych nie jest nowością i coraz więcej ludzi widzi korzyści zdrowotne z niej płynące.

Bezmięsne dania wegetariańskie

Definicja wegetarianizmu zakłada, że nie je się mięsa i produktów pochodzących z uboju (np. smalcu, żelatyny), ale spożywa pozostałe produkty odzwierzęce. W oparciu o różne wykluczenia pojawiło się wiele nazw odmian wegetarianizmu i określeń na zbliżone sposoby odżywiania:

  •       laktoowowegetarianie – jedzą produkty mleczne i jajka;
  •       laktowegetarianie – jedzą produkty mleczne ale nie jedzą jajek;
  •       owowegetarianie – jedzą jajka, ale nie spożywają produktów mlecznych;
  •       fleksitarianie – okazjonalnie spożywają mięso, drób i ryby;
  •       semiwegetarianie – wykluczają jedynie niektóre rodzaje mięsa, jedzą natomiast niewielkie ilości drobiu, ryb i owoców morza.

Dania wegetariańskie – czym są?

Weganin z definicji nie konsumuje i unika wszelkich produktów odzwierzęcych, w tym mięsa, nabiału, jajek, żelatyny i miodu. Wśród propozycji na dania wege znajdują się produkty sugerujące w nazwie podobieństwo z wyglądu i smaku do tradycyjnych dań przyrządzonych z mięsa. Należą do nich wege takie jak: wegańskie kiełbaski, wegański burger, wegański falafel, bezmięsny kebab czy wegański kebab.

Bezmięsne dania w kuchni

Wegańskie kiełbaski (np. na bazie białka z grochu) to roślinna alternatywa dla mięsnych wędlin. Można  je spożywać na zimno lub na ciepło – podgrzać na patelni, w piekarniku, położyć na grillu czy upiec na ognisku. Można je dodać do ziemniaków, kasz, zup, bigosu i pieczywa. Wegański falafel dobrze komponuje się z różnymi warzywami i sosami. Może stanowić składnik obiadu lub być zastosowany jako dodatek do  wrapów, pity czy sałatek.  Wegański kebab zawiera roślinną alternatywę mięsa z kurczaka – soczyste kawałki na bazie białka roślinnego. Można je dodać do sałatek, wrapów, pity, makaronu, zapiekanki albo jeść bezpośrednio z paczki. Bezmięsny kebab dobrze komponuje się również z grillowanymi warzywami.

Dania wegetariańskie i wegańskie – wartości odżywcze

Dania wegetariańskie i  oparte są głównie na warzywach, owocach, ziarnach zbóż, orzechach i nasionach. Taka dieta sprawia, że organizm ma szansę otrzymać optymalną dawkę ważnych witamin, składników mineralnych i błonnika. Podobnie jak w diecie „tradycyjnej”, gdy przygotowuje się dania wege, warto zadbać o to, żeby produkty były świeże i dobrej jakości. Polecanym sposobem obróbki termicznej jest duszenie i gotowanie na parze, żeby przy gotowaniu witaminy uległy jak najmniejszemu zniszczeniu.